آموزش تعریف و مقداردهی متغیرها Variable در #C

آموزش تعریف و مقداردهی متغیرها Variable در #C

درس سوم

 

 

متغیر ها در #C

 

یک متغیر یا Variable بخشی از حافظه سیستم است که همانند یک اتاق برای نگهداری اطلاعات خاصی به کار می رود. متغیرها اساس کار برنامه های #C بوده و به صورت زیر، قابل تعریف هستند :

;<data type> <name>

 

به عنوان مثال در کد زیر یک متغیر از نوع String به نام name را تعریف کرده ایم:

;String name

در کد فوق <data type> ، نوع داده ای متغیر و <name> نام آن را تعیین می کند.

 

حالت فوق، ساده ترین حالت تعریف یک متغیر است. اما ممکن است شما بخواهید میدان دید یا Visibility خاصی را برای متغیر خود تعیین کرده و در هنگام تعریف، آن را متد دهی نیز کنید. این کار بایستی به صورت زیر انجام شود:

;<visibility> <data type> <name> = <value>

 

در نمونه فوق <visibility> میدان دید متغیر را تعیین می کند. یعنی می گویند چه توابع، کلاس ها و یا متغیرهای دیگری در سطح برنامه می توانند این متغیر را ببینند، فراخوانی و دستکاری کنند. <value> نیز که مقدار اولیه متغیر را مشخص می کند. کد زیر یک مثال را برای تعریف کامل متغیر در C# نشان می دهد:

;”Private String name = “A.SH

 

در کد مثال زیر، نحوه تعریف، مقداردهی و کار با چند متغیر در زبان #C را در عمل نشان داده ایم:

;using System
namespace ConsoleApplication1

}

class Program

}

static void Main(string[] args)

}

;string firstName = “Hassan

;string lastName = “Hosein

 

;Console.WriteLine(“Name: “ + firstName + ” “ + lastName)

;Console.WriteLine(“Please enter a new first name:”)

;()firstName = Console.ReadLine

 

;Console.WriteLine(“New name: ” + firstName + ” “ + lastName)

;()Console.ReadLine

{

{

{

 

اول از همه، ما چندین متغیر از نوع String Type را تعریف کرده ایم. یک String می تواند شامل متن یا Text باشد و همانطور که در کد مثال می بینید، هر متغیر String را بلافاصله مقدار دهی کرده ایم. سپس یک خط متن را به وسیله دو متغیر بر روی خروجی Console نشان داده ایم. از کاراکتر (+) برای چسباندن متن دو متغیر String و نمایش آن ها به صورت یک جمله استفاده شده است.

در مرحله بعدی، از کاربر خواسته ایم تا یک مقدار جدید را برای متغیر firstName وارد کند. برای این منظور از دستور ()ReadLine استفاده شده که یک مقدار ورودی را از کاربر دریافت کرده و درون متغیر firstName قرار می دهد. پس از این که کاربر نام مورد نظر خود را وارد کند، مقدار جدید در متغیر firstName وارد شده و سپس مجددا به وسیله دستور ()Consale.WriteLine ، جمله را با نام جدید به کاربر نشان داده ایم.

در کد فوق ما فقط از یک متغیر استفاده کرده ایم و این کد به خوبی مهم ترین قابلیت یک متغیر یعنی تغییر در هنگام اجرای برنامه (Run Time) را نشان می دهد.

 

 

انواع متغیر ها و ساختار و اندازه آن ها

 

مثال بعدی برای نشان دادن کار متغیرها، انجام عملیات ریاضی است. کد زیر نحوه اتجام کار را نشان می دهد:

;int number1, number2

;Console.WriteLine(“Please enter a number:”)

;number1 = int.Parse(Console.ReadLine())
;Console.WriteLine(“Thank you. One more:”)

;number2 = int.Parse(Console.ReadLine())

;Console.WriteLine(“Adding the two numbers: “ + (number1 + number2))
;()Console.ReadLine

 

کد فوق را در تابع Main مثال قبل قرار داده و برنامه را مجددا اجرا کنید. تنها حقه به کار رفته در مثال دوم، استفاده از متد ()int.Parse است. این متد یک مقدار متنی String را خوانده و آن را به یک متغیر عددی integer تبدیل می کند.

همانطور که مشاهده می کنید، در کد مثال دوم برنامه هیچ تلاشی برای اعتبارسنجی (validate) مقدار ورودی کاربر انجام نداده و اگر کاربر یک مقدار رشته ای (متن) را وارد کرده و دکمه Enter را بزند، برنامه با اشکال رو به رو خواهد شد، زیرا عمل ریاضی را بر روی متن نمی تواند انجام دهد.

 

برای مشاهده درس دوم (آشنایی با انواع داده ای Data Types در #C) اینجا کلیک کنید.