كسب و كار الكترونيكي E-Business

كسب و كار الكترونيكي E-Business

«مدل های کسب و کار»


مقدمه

پدر دنياي رقابتي امروز، شركتها و سازمانهايي قادر به بقا هستند كه مدل كسب و كار  مناسب تري را نسبت به رقبا انتخاب  نموده باشند. داشتن مدل كسب و كار و ارزيابي مداوم آن يكي از رموز برتري در رقابت است.

کسب و کار الکترونیک

كسب و كار الكترونيك تعريف وسيع‌تري از تجارت الكترونيكي دارد كه نه تنها شامل خريد و فروش كالاها و خدمات، بلكه هم‌چنين شامل خدمات‌رساني به مشتريان، همكاري با شركاي تجاري ، برگزاري دوره هاي آموزشي الكترونيكي، انعقاد قراردادهاي همكاري الكترونيكي درون يك سازمان مي‌باشد.

تعریف مدل های کسب و کار الکترونیک

* تعاريف متعدد ي از مدلها ي کسب و کار الکترونيک شده است . در جدول ز ير برخي از مهمتر ين تعار يف ارائه شده آمده است .

* برخي از تعاريف، بيان کننده اهدافي هستند که يک مدل کسب و کار دنبال مي کند. برخي د يگر بر اجزاي اصلي مدلها ي کسب و کار و شايد به نوعي بر ارتباطات دروني ا ين اجزاء، متمرکز شده اند. اين جدول برخي از پراستفاده ترين تعاريف مدلها ي کسب و کار را نشان ميدهد.

مدل های کسب و کار در جدول ارائه شده  است

B2B يا تجارت شرکت با شرکت 

مبادلات B2B در لغت  به هر گونه خريد و فروش  و شراکت ، مبادلات پاياپاي  و يا هر نوع معاملات صورت گرفته بين دو شرکت تجاري اطلاق مي شود.

عرصه تجاري B2B  سريعترين رشد را در ميان شاخه هاي مختلف تجارت الکترونيک داشته است .هنگامي که لازم باشد  تجارت الکترونيکي  در خريد  و فروش هاي عمده  مانند درخواست سفارش يک شرکت  از توليد کنندگان ، دريافت پيش فاکتور  و فاکتور خريد  و نيز پرداخت  صورت هزينه  به آنها به کار برده  شود از مدل B2B استفاده ميشود.

مدل B2C  تجارت شرکت با مصرف کننده (تاجر با مصرف کننده)

هنگامي که در انجام معاملات  در تجارت الکترونيکي يک سوي معامله توليد کننده و طرف ديگر خريدار (مصرف کننده نهائي) باشد،با مدل B2C سر و کار داريم  هم اکنون تجارت ميان فروشنده و خريدار از طريق اينترنت متدوالترين گونه تجارت الکترونيک است اين مدل با راه اندازي سايتهايي چون آمازون  آغاز شد  پيشگام تجارت در اين مدل جف بيزاس بود که در سال ۱۹۹۴ شرکت آمازون را بنا نهاد.

 

 مراحل راه اندازي يک تجارت B2C

۱٫    دامنه و ثبت آن

۲٫  طراحي و ساخت سايت

۳٫  اجاره فضا بر روي اينترنت (Host)

۴٫ پرداخت الکترونيکي

۵٫  تأمين امنيت سايت

۶٫  بازاريابي ،تبليغ و جذب مشتري

۷٫  بررسي و تحليل کارايي سايت

تجارت مصرف کننده با فروشنده

در حاليکه بازار مصرف کننده Online روز به روز در حال گسترش است، بسياري از خريداران دريافته اند که شيوه انتخاب محصول بسيار گسترده و ممکن است آنان را غوطه ور سازد. چرا که وقتي مصرف کنندگان، سايت هايي را در ارتباط با فروش محصول مورد نظر خود مي يابند، يافتن خود محصول در آن سايت و به دست آوردن قيمت محصول اغلب کار دشوار است.

مدل C2C يا تجارت مصرف کننده با مصرف کننده(مشتري با مشتري)

اين مدل همانطور که از نام آن پيداست بين دو طرف معامله که هر دو مصرف کننده نهائي هستند اتفاق مي افتد. در حقيقت در اين مدل انواع مزايده ها  و مناقصه ها و حراجيها بر روي وب انجام مي گيرد.

 

مدل های کسب و کار دولت با فروشنده و فروشنده با دولت

در اين مدل ها، سازمان ها و مراکز دولتی و خصوصی در ارتباط با مراکز اقتصادی و بنگاه های تجاری دولتی هستند. در اين ساختار، دو طرف با مراجعه به وب سايت های طرف قرارداد و تعامل با يکديگر از طريق شبکه های رايانه ای امور بازرگانی مورد نياز خود را انجام می دهند.

 

مدل های کسب و کار دولت با مصرف کننده و مصرف کننده با دولت

در این مدل ها، ارتباط میان مردم و دولت مطرح است و این رابطه بیش از آن که ماهیتی تجاری داشته باشد، ماهیتی خدماتی دارد.

 

مدل کسب و کار دولت با دولت

در این مدل، ارتباط متقابل میان دو یا چند سازمان دولتی و یا وزارتخانه مطرح است و مواردی چون ارتباط شهرداری با پلیس، ادارات برق و آب با شهرداری ها، نهادهای نظامی و انتظامی با وزارتخانه ها و غیره را شامل می شود.