۸ مشکل رایج آسانسور

 

این موضوع که آسانسور به یکی از اجزای هر ساختمان تبدیل شده غیر قابل انکار است. این وسیله تمامی فشار و معایب بالا و پایین رفتن از پله‌ها را برای ما برطرف کرده است. این وسیله کاربردی معایبی نیز دارد یکی از این معایب وجود اجزای پیچیده در آن است. این موضوع باعث می‌شود که در زمان بروز ایراد یا مشکل، تعمیر و سرویس آسانسور با مشکل رو به رو شود. در این مقاله سعی داریم تا با معرفی ۹ مشکل رایج جزئی به شما در زمان عیب یابی و تعمیر آسانسور کمک کنیم.

افزایش دما

این مشکل که بیشتر در تابستان به وجود می‌آید مربوط به کار نکردن سیستم خنک کننده آسانسور است. زمانی که این سیستم به خوبی کار نکند باعث بالا رفتن دمای درایو و سیستم کنترل تا ۱۰۰ درجه می‌شود که در عملکرد آسانسور اختلال ایجاد می‌کند.

توقف‌های ناگهانی

عوامل عمده‌ای که می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند زمان بندی‌ها، خطاها و معایب الکتریکی هستند. اگر از یک برنامه سرویس و نگهداری پیش گیرانه به طور منظم استفاده کنید، می‌توانید تا حد قابل توجهی از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید. می‌توانید برای این کار از متخصصان تعمیر آسانسور بخواهید تا به صورت دوره‌ای به ساختمان سر بزنند و عیب یابی آسانسور را انجام دهند. حتی می‌توانید خودتان با گذراندن دوره‌های تعمیر آسانسور این کار را به خوبی انجام دهید.

زمان انتظار زیاد

آسانسور‌های قدیمی بیشتر در معرض این مشکل هستند، همچنین نقص‌ها و مشکلات در این آسانسورها مشهود تر است. هر تکنسین با تجربه‌ای می‌داند با تعویض تابلوی قدیمی با یک تابلوی مدرن می‌شود راندمان و کارایی آسانسور را بالابرد. خودتان می‌توانید کار جایگزینی تابلو را انجام دهید اما بهتر است که از یک تکنسین کمک بخواهید.

ماندن آسانسور در یک طبقه

در این مورد ممکن است چشمی آسانسور دچار مشکل یا به طور کامل معیوب شده باشد.

 

باز نشدن درب بیرونی مربوط به طبقه

فاصله زیاد کمان درب باز کن با دستگیره قفل طبقه عامل بروز این مشکل است.

روشن نشدن موتور و عبور نکردن جریان از مدار

قبل از بیان عوامل این مشکل باید بگویم که بهتر است این مشکل را به یک تکنیسن بسپارید چون در صورت حرفه‌ای نبودن ممکن است خسارت بیشتری به وجود بیاید. در این مورد احتمالا قسمتی از مدار الکترونیکی قطع شده است. برای رفع عیب آن در ابتدا به وسیله آوومتر تمامی مدارهای الکترونیکی از جمله سیم های رابط، اتصالات و کلیدها، دوشاخه و پریز را بررسی نموده و عیب مربوط را برطرف می کنیم.

بالا رفتن دمای موتور

احتمال نیم سوز شدن موتور در این موضوع زیاد است. موتورهای نیم سوز نسبت به موتورهای عادی جریان الکتریسیته بیشتری دریافت می‌کنند. در سیم پیچ های اصلی و کمکی امکان اتصال حلقه و یا اتصال کلاف به کلاف وجود دارد. در نتیجه مسیر جریان الکتریکی کوتاه شده، بنابراین برای گردش میدان مغناطیسی مناسب و کافی ایجاد نمی گردد که این امر منجر به افزایش بیش از حد دمای موتور نیز خواهد شد.

هنگام استارت صدای زیادی از موتور شنیده می‌شود اما آسانسور حرکت نمی‌کند از کار افتادن کلید گریز از مرکز می‌تواند علت این مشکل باشد. اگر در حالت خاموش بودن موتور کنتاکت های کلید وصل نشده باشد، هنگام آغاز به کار سیم پیچ راه انداز در مدار الکترونیکی قرار نگرفته و در نتیجه موتور حرکت نخواهد کرد. جهت رفع خرابی به وسیله آوومتر کلید را تست کرده و اگر کلید معیوب باشد آن را تعویض می کنیم. همچنین ممکن است که سیم پیچ اصلی یا کمکی قطع شده باشد، برای رفع آن به وسیله آوومتر هر دو مدار را تست کنید و اگر محل قطعی مشخص شد آن را اصلاح کنید.

هنگام استارت موتور به دلیل عمل نموندن فیوز مدار قطع می‌شود

در این مورد ممکن است موتور به طور کامل سوخته باشد. استاتور و سیم پیچ‌های موتور را بررسی کنید در صورت اطمینان از سوختگی موتور باید مجدد سیم پیچی گردد. همچنین وجود اتصال کوتاه در خازن می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. برای اطمینان از این موضوع موتور را بدون خازن به برق متصل کنید در صورت عمل نکردن فیوز باید خازن تعویض شود.

کلام آخر

در این مقاله ۹ مورد از ایرادات آسانسور عنوان شد تا بتوانید به راحتی دستگاه خود را عیب یابی کنید. برای بعضی از عیبی‌ها و برطرف کردن آن‌ها نیاز است که با یک تکنسین تماس بگیرید.


ارتباط‌‌با‌ما : 
تلفن : ۰۲۱۶۶۱۷۶۱۹۶       ۰۲۱۶۶۵۶۹۷۶۲      ۰۹۰۵۹۶۲۶۹۰۰
نشانی : خیابان جمالزاده‌شمالی بعد از بلوار‌کشاورز پلاک ۴۱۴ طبقه ۳ واحد ۵
شبکه‌های‌اجتماعی‌پردیس‌فناوری‌کیش :
سامانه‌آموزش‌مجازی‌رهیاران : www.rahyaranlms.ir 
کانال‌تلگرام kishtech@ 
 اینستاگرام    rahyaranlms            kishtech.ir