برندینگ

برند چیست؟

به مشخصه و یا مشخصاتی که یک شرکت را از دیگران متمایز می‌کند، نشان تجاری یا برند می‌گویند. نام شرکت، شعار تبلیغاتی یا تگ لاین، لوگو، سمبل و صدای برند همگی به عنوان زیر مجموعه‌ی این اصطلاح در نظر گرفته می‌شوند. هر گونه تجربه و ارتباط مشتری با تجارت (مثلاً به عنوان خریدار، فالوور شبکه‌های اجتماعی و حتی رهگذر) هم به عنوان زیرمجموعه‌ای از برند در نظر گرفته می‌شود.

برندینگ یعنی چه؟

به فرایند تحقیق، گسترش و ایجاد ویژگی‌های خاص برای یک موسسه تجاری، با هدف ارتباط مشتری با محصولات و خدمات، برندینگ گفته می‌شود. برندینگ یا برندسازی، فرایندی مادام‌العمر بوده و به ارتباط قلبی مشتری با کسب‌وکار وابسته است.

اهمیت برندینگ

می‌خواهید بدانید چرا برندینگ مهم است؟ دلایل بسیاری دارد. برند شما یکی از مهم‌ترین دارایی‌هایتان است. برند به تجارتتان هویت می‌بخشد، کاری می‌کند در ذهن مردم بماند، مصرف‌کننده‌ها را به خرید مجدد تشویق می‌کند، بازاریابی و تبلیغات را پشتیبانی می‌کند و کاری می‌کند کارمندانتان حس غرور داشته باشند.

برندینگ یکی از فاکتورهای تصمیم‌گیری خرید مصرف‌کننده‌ها است. بر اساس نظرسنجی‌ای بین المللی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، حدود ۶۰% خریداران از برندهایی خرید می‌کنند که آن‌ها را می‌شناسند و ۲۱% آن‌ها محصولی را می‌خرند، فقط به خاطر اینکه برند محصول را دوست دارند.

برندینگ به کسب‌وکارتان هویت می‌دهد؛ و این هویت دامنه‌ای گسترده‌تر از محصول و خدماتی که ارائه می‌دهید را شامل می‌شود. برندینگ چیزی در اختیار مشتری قرار می‌دهد که با آن ارتباط برقرار کند.

برندیگ سبب می‌شود در ذهن همگان بمانید؛ مثل چهره‌ی شرکتتان عمل می‌کند و سبب می‌شود که مصرف‌کننده‌ها همه جا پیدایتان کنند (مخصوصا در قفسه‌های شلوغ فروشگاه‌ها، بین یک عالمه جنس مشابه و رنگارنگ دیگر).

برندینگ بازاریابی و تبلیغات را پشتیبانی می‌کند؛کمک می‌کند تبلیغات مؤثر در فروش داشته باشید، شناخته شوید و روی زندگی مردم تأثیر بگذارید.

برندینگ به کارمندانتان حس غرور می‌دهد. وقتی کسب‌وکارتان را برندسازی کنید، نه تنها هویتی برای آن ایجاد کرده‌اید، بلکه محیط کاری‌ای پر آوازه و پرطرفدار ساخته‌اید. برندینگ قوی، کارمندان قوی جذب می‌کند.

انواع برندینگ

انواع مختلفی از برندسازی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. اما در حالی که همه آنها اهمیت خود را دارند، نمی‌توان از همه انواع برندسازی به طور همزمان استفاده کرد. به این دلیل که هر نوع مجموعه‌ای از اهداف و دستورالعمل های خاص خود را دارد.
در واقع شما باید بسته به نیاز و اهدافتان یک استراتژی برندینگ مناسب را انتخاب کنید.

بیایید ۸ نوع از معروف‌ترین انواع برندینگ را با هم بررسی کنیم.

۱٫ برندسازی شخصی

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع برندینگ به طور خاص با یک شخص مرتبط است. به عنوان مثال، اگر شما یک نویسنده یا طراح هستید، می‌توانید برندسازی شخصی را برای وب سایت و پورفولیو خودتان انتخاب کنید.

۲٫ برندسازی خدمات

این نوع برندینگ کاملاً بر خدماتی که یک فرد یا یک شرکت ارائه می‌دهد متمرکز است. بنابراین اگر تصمیم دارید این برندسازی را دنبال کنید، به یاد داشته باشید، تنها چیزی که اهمیت دارد خدماتی است که به مشتریان خود ارائه می دهید و باید عالی باشد.

۳٫ برندسازی محصول

این استراتژی یکی از رایج ترین انواع برندسازی است که بر اساس محصول شما است. در استراتژی برندینگ محصول شما باید محصولتان را معرفی و برندینگ کنید و نشان دهید که مشکل مشتری خود را خلاقانه و منحصر به فرد حل می‌کنید.

۴٫ برندسازی فرهنگی (که به برندینگ جغرافیایی نیز شناخته می شود)

برندسازی جغرافیایی یا فرهنگی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. به این دلیل که هر دو نوع، قراردادهای جغرافیایی یا فرهنگی مخاطبان هدف خود را برای برند تجاری در نظر می گیرند. به دلیل ارتباط جغرافیایی یا فرهنگی توجه مردم را به خود جلب می کند. برندسازی فرهنگی بر جنبه های فرهنگی یک منطقه برای جذب گردشگران و افزایش درآمد ایجاد شده تمرکز دارد.

۵٫ برندسازی خرده فروشی

برندینگ خرده فروشی مربوط به فعالیت فروشگاه‌ها و خرده فروشانی است که محصولات مختلف را تحت نام یک محصول معروف برندی خاص می‌فروشند. البته برخی از خرده فروشی‌ها فقط محصول برند خودشان را می‌فروشند. مثال بارز این روش اپل است که در سراسر جهان شعبه‌های زیادی دارد و فقط محصولات خودش را می‌فروشد.

۶٫ برندسازی آنلاین

برندسازی آنلاین شامل انواع برندهای مرتبط با فضای آنلاین است. این استراتژی شامل تمام تبلیغات آنلاین، پست ها، طراحی وب سایت، خود وب سایت ها، صفحات فرود، حتی پاسخ های پیامی است که مشتریان دریافت می کنند. مثلا نحوه پاسخ به سوالات مشتریان در فضای آنلاین در زیرمجموعه برندینگ آنلاین قرار می‌گیرد.

۷٫ برندسازی آفلاین

برندینگ آنلاین و برندینگ آفلاین شباهت‌هایی به هم دارند، اما کاملا متفاوت اند. برندسازی آفلاین به صورت آفلاین اتفاق می‌افتد، که شامل همه کانال های آفلاین مانند چاپ بنر یا جلسات حضوری می‌شود. با این حال، مانند برندسازی آنلاین، برندسازی آفلاین می‌تواند انواع مختلف برندها را در بر بگیرد.

۸٫ برندسازی شرکت

و در نهایت، آخرین نوع برندینگ یعنی برندسازی شرکتی که بر ظاهر و موفقیت یک تجارت تمرکز دارد. فرض کنید یک شرکت، خودش را به عنوان یک برند لوکس در ذهن مخاطبان خود تثبیت کرده است. در این صورت تمامی محصولاتی که به فروش می‌رساند گران و مجلل خواهند بود و نوع خاصی از مخاطبان را جذب خواهند کرد. از سوی دیگر، اگر برندی خود را به عنوان یک برند مقرون به صرفه نشان داده باشد، پایگاه مشتریان آن کاملاً متفاوت خواهد بود.

نکات برندینگ کسب‌وکارهای کوچک

با برندتان مثل یک انسان برخورد کنید.

بهترین راه برای اینکه فرایند برندینگ را درک کنید، این است که برندتان را مانند یک انسان ببینید. برند باید هویت، شخصیت و تجربه داشته باشد. این سؤالات را از خودتان بپرسید:

– برند شما چگونه خودش را معرفی می‌کند؟ اگر برند بخواهد ظاهرش را شرح دهد، چه می‌گوید؟

– برندتان در مورد محصول و خدمات چه می‌گوید؟ آیا محصولات مهم و حرفه‌ای هستند؟

– مردم بعد از اولین دیدار با برند، در مورد آنچه می‌گویند؟ چند جمله‌ای که دوست دارید از آن‌ها استفاده کنند را بنویسید.

هدف از برندینگ، ارتباط با مشتری است. آسان‌ترین راه برای این کار، این است که برندتان را مثل یک انسان ببینید و بخواهید که مشتریان هم همین دید را داشته باشند.

هماهنگی را در اولویت قرار دهید.

اولین اشتباهی که شرکت ها در برندینگ مرتکب می‌شوند، ناهماهنگی است. ناهماهنگی به برندینگ آسیب زده و مشتری را گیج می‌کند. برندهای معروف و ارزشمند، هماهنگی را در رأس امور قرار می‌دهند و سودش را هم می‌بینند. وقتی برندتان حضوری هماهنگ در تمام رسانه‌ها و پلتفرم‌ها داشته باشد، مشتریان به راحتی آن را شناخته، ارتباط برقرار می‌کنند و با گذشت زمان برند شما را به سایر رقبا ترجیح می‌دهند. می‌توانید از دستورالعمل برندسازی برای این کار استفاده کنید.

استراتژی برندینگ تعریف کنید و همان را دنبال کنید.

استراتژی برندینگ چیزی بیشتر از دستورالعمل برندینگ است. استراتژی برندینگ برنامه‌ای واضح و بلندمدت از اهداف برند است که می‌خواهید به آن‌ها برسید. این اهداف معمولاً حول خواسته‌ها، انگیزه‌ها، انعطاف‌پذیری، رقابت، آگاهی و دخالت کارمندان تعریف می‌شوند. یادتان هست که گفتیم برندینگ فرایندی پویا و دائمی است؟ پشت این حرف، نکات بسیاری وجود دارد. استراتژی برندینگ سبب می‌شود که فرایند برندینگ به بهترین نحو انجام شده و برندتان به سمت موفقیت و محبوبیت حرکت کند.

نگذارید تقلید جای انگیزه و الهام را بگیرد.

آنالیز رقبا مهم است؛ با آنالیز رقیب‌هایتان می‌توانید دلیل برتری‌شان را پیدا کنید و از نتایج بررسی‌ها در جهت بهبود و تمایز برند خودتان استفاده کنید. اما حواستان باشد که در دام تقلید گرفتار نشوید. بررسی‌های رقبا را محدود کنید. تمرکزتان باید بیشتر روی کسب‌وکار خودتان و مزایای آن باشد. اینکه یکی (یا دوتا) از رقبا از روش خاصی برای برندینگ استفاده کرده‌اند، به این معنی نیست که شما هم باید از همان روش استفاده کنید تا موفق شوید. برندهایی در خاطر مردم می‌مانند که جدید، خاص و متفاوت باشند.

از برندینگ برای استخدام استفاده کنید.

برندینگ قوی باعث افتخار کارمندتان خواهد شد. از اهرم برندینگ برای جذب نیروهای بااستعداد و کوشا استفاده کنید. از تجارتی دارید که بر اساس نیروی کاری طراحی شده و استخدام نیروی کار یکی از عناصر اصلی موفقیت شما است، بخشی از بودجه و منابع را به برندینگ کارفرمایی اختصاص دهید. به نحوه‌ی بازاریابی شرکت برای افراد جویای کار و کارمندان فعلی‌تان، برندینگ کارفرمایی می‌گویند. اگر نشان دهید که به موسسه‌تان افتخار می‌کنید، دیگران هم به آن افتخار خواهند کرد.

نحوه ایجاد یک برند موفق

 

 

نتیجه‌گیری

برندینگ یعنی اسم، لوگو، طیف رنگی، صدای برند و جلوه‌های بصری. و حتی بیشتر از این‌ها! برندینگ همان حسی است که مشتریان در حین ارتباط با برندتان دارند؛ همان تجربه‌ای که در موردش صحبت کردیم.

برندینگ چیزی است که تجارت‌های قوی را از سایرین متمایز می‌کند. لوگوی زیبا، شعاری زیرکانه، مانیفستی خاص و صدای برند واضح و مشخص، همه عناصر ملموس برندینگ هستند. اما حقیقت این است که برندها وقتی پیشرفت می‌کنند که روی تصویر کلی متمرکز شوند. اگر به قلب و عقل مخاطب هدف و کسب‌وکار خودتان نفوذ کنید، موفقیت خودش با پای خودش به سراغتان می‌آید.

 

کلام آخر:

پردیس فناوری کیش دوره های خود را تحت استانداردهای بین المللی کشور برگزار کرده و تمامی استاندارد ها و سرفصل های تعیین شده از طرف این سازمان را اجرا میکند . فراگیران پس از اتمام دوره می توانند در آزمون دوره شرکت کرده و در صورت قبولی مدرک مربوطه را دریافت کنند . این مدرک با قابلیت ترجمه رسمی (مهر وزارت امورخارجه و قوه قضاییه) امکان استفاده در بخش های دولتی و خصوصی در ایران و خارج از کشور را دارا می باشد .

ارتباط‌‌با‌ما :
تلفن : ۰۲۱۶۶۱۷۶۱۹۶       ۰۲۱۶۶۵۶۹۷۶۲      ۰۹۰۵۹۶۲۶۹۰۰
نشانی : خیابان جمالزاده‌شمالی بعد از بلوار‌کشاورز پلاک ۴۱۴ طبقه ۳ واحد ۵
شبکه‌های‌اجتماعی‌پردیس‌فناوری‌کیش :
سامانه‌آموزش‌مجازی‌رهیاران : www.rahyaranlms.ir 
کانال‌تلگرام kishtech@
 اینستاگرام    rahyaranlms            kishtech.ir
آپارات     kishtech