مدل کسب و کار

پردیس فناوری کیش_ طرح متخصصین صنعت و مدیریت_ گروه رشته های مهندسی و صنعتی و گروه مدیریت و گروه مالی و اقتصادی

 

کسب و کار یک سازمان است که برای فراهم کردن کالا، خدمات یا هر دو به مشتری ایجاد شده است. کسب و کار در اقتصاد سرمایه‌داری حکم‌فرماست، بیشتر کسب و کارها که مالک آن‌ها بخش خصوصی است برای این ایجاد شده‌اند که سودساز باشند و دارایی صاحب‌شان را بیشتر کنند. کسب و کارها می‌توانند ناسودبر باشند یا مالک آن‌ها دولت باشد. از کسب و کاری که چندین فرد در دارایی آن شریک باشند با عنوان شرکت یاد برده می‌شود، هر چند که این واژه تعریف دقیق‌تری نیز دارد. پترس و پلومن، از صاحب نظران این حوزه، بر این باورند که هر نوع خرید و فروش کسب وکار نیست، بلکه کسب وکار هر نوع تبادل تکرار شونده و تجدید پذیر است. معمولاً کسب و کار در شکل خصوصی آن نمود پیدا می کند که تلاش دارد بر سود بیشتر یا فروش بیشتر تمرکز کند و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. اما در شکل دولتی آن بیشتر مشارکت تعداد بیشتری از افراد جامعه اهمیت دارد.

مدل­های کسب و کار

مدل­های کسب و کار، مجموعه ­ای از مفاهیم استراتژی، بازاریابی، مالی، اقتصادمهندسی و مدیریت تولید و خدمات است که ترکیب و بهره ­گیری مناسب از آن­ها، موجب کسب درآمد برای شرکت­ها و بنگاه­ های اقتصادی می­شود.

 

یک مدل­ کسب وکار، منطق محوری سازمان در ارزش­آفرینی است که نقش و ارتباط واحدهای سازمان را در تشخیص، تبیین، طراحی، عرضه، و تحقق ارزش در محصول و نیز مناسبات تجاری با مشتری را شکل می­دهد. امروزه مدل کسب و کار نقش فزاینده­ای در موفقیت سازمان در محیط رقابتی برعهده گرفته و از جایگاه ویژه ­ای در میان متغیرهای استراتژیک سازمان برخوردار شده است.

توسعه فناوری اطلاعات، فرصت­ های بی شماری را در خلق مدل­های بدیع و بی بدیل کسب و کار فراهم آورده تا مدیران با تغییر­ آگاهانه، سنجیده و به موقع آن­ها نقش شایسته ­ای در موفقیت سازمان ایفا کنند.

پدیده جهانی شدن موجب پیدایش و توسعه مدل­های کسب و کار در بسیاری از صنایع تولیدی و خدماتی شده­است، به گونه ­ای که مدیران بسیاری از شرکت­ها با یک امر ناگزیر در مدیریت مدل­های کسب و کار فعالیت خود در هر گوشه ­ای از جهان و متناسب با مقتضیات آن منطقه شده­ اند.

توجه روز افزون به امر خصوصی سازی و توسعه آن در کشور، نقش و اهمیت مدل­های کسب و کار را بیش از پیش برجسته­ تر کرده­است و موجب ایجاد حرکت­های تازه ­ای حتی در سازمان­­های دولتی شده است. مدل­های نوین کسب و کار که شرکت­ها و سازمان­های بزرگ در عرصه­های مختلف برگزیده­ اند، تاثیرات گسترده ­ای بر پیکربندی بخش­های گوناگون صنعت و خدمات و همچنین بنگاه­های کوچک و متوسط خواهد گذاشت.

منبع: گاهنامه علمی پیچ؛ شماره اول، نویسنده: صابر مرادی