گردشگری خوراک

گردشگری خوراک چیست؟


پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت _گروه گردشگری


گردشگری خوراکی که امروزه به صنعت توریسم غذایی معروف شده است نقش مهمی در جذب توریستها دارد. در این گونه گردشگری که مرتبط با آداب و رسوم و فرهنگ هر کشوری است ، جذابیت خوراک های و نوشیدنی های آن منطقه مطرح می باشد. گفته می شود در حال حاضر درآمد حاصل از توریسم خوراکی در دنیا ۲۰۰ میلیارد دلار می باشد.

در واقع هر کسی برای گردشگری انگیزه‌‌ متفاوتی داره.افرادی هستن که بزرگترین انگیزه‌شون امتحان غذاهای اون منطقه هست.

جزیره تاسمانی در استرالیا یکی از جاهاییه که علاوه بر طبیعت زیبا بخاطر منحصر بفرد بودن غذاهاش معروف شده

در کنار جذابیت کیفیت  غذاهای مناطق مختلف، عوامل دیگری  مثل تازگی، منحصر بودن، فصل تهیه و اصطلاحا نوبرانه ، ماندگاری و طبیعی بودن این غذاها اهمیت دارند که فرهنگ آشپزی آن منطقه را تشکیل می دهند. هدف از توریسم خوراکی ، آشنایی با جزییات این فرهنگ بدون دیدگاه خیلی تخصصی از نظر پخت و آشپزی هست و همه جذابیت های آن به سادگی و دسترسی آسان به آنهاست به طوریکه غذاهای خیابانی یا street food مهمترین بازار گردشگران خوراکی می باشد.

گردشگری غذایی یک فعالیت عمومی و همه‌جانبه است و تمامی جنبه‌های غذا از دستگاه‌های فروش خودکار و فروشنده‌های دوره‌گرد گرفته تا رستوران‌های لوکس و درجه‌یک را پوشش می‌دهد و هرکسی که به هر شکلی با غذا سروکار دارد، قسمتی از این صنعت محسوب می‌شود. البته برخلاف تصور جمعی، تحقیق تخصصی در مورد غذاهای ممتاز مناطق مختلف توسط خبره‌های آشپزی، هدف اصلی گردشگری غذایی نیست و تنها شاخه کوچکی از آن به‌شمار می‌آید.

در حال حاضر ارتباط میان گردشگری ماجراجویانه و غذا روزبه‌روز بیشتر و بیشتر می‌شود، به‌طوری‌که نزدیک به یک‌سوم از اپراتورهای تورهای ماجراجویانه می‌گویند که مسافرانشان از آن خواسته‌اند که تجربه انواع مواد غذایی ناشناخته را به‌عنوان بخشی از تجربه سفر بگنجانند. انجمن بین‌المللی تجارت سفرهای ماجراجویانه اخیراً نتایج یک بررسی گسترده را بر اساس نظرسنجی از ۲۸۱ تورگردان داخلی و خارجی و آژانس مسافرتی از ۵۴ کشور که سالانه به بیش از ۳۳۰۰ مسافر خدمات سفر ماجراجویانه ارائه می‌کنند، منتشر کرد

Related image