پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت-گروه گردشگری
هتلداری چیست؟
هتلداري به معناي وسيع كلمه شامل خدمات مختلف ودائم و مستمر به مسافران ، تاَمين وسايل رفاه و آسايش كامل آنان مي باشد تا آنها را كاملاً راضي نگهدارد.
وجود هتل چه برای افراد داخل یک ملت و چه برای مسافرین خارجی یک اصل ضروری است و بدست آوردن درآمد از طریق مسافرت و صنعت توریسم آنقدر رونق یافته همه کشورها نیز با همه مشکلاتی که در پیش رو هست تصمیم به ایجاد این رشته درآمدزا نموده و آنچه در این شغل اهمیت دارد هماهنگی تمامی بخش های کشور برای رونق این صنعت مهم و حیاتی است به هر حال محل اشتغال فارغ التحصیلان این رشته در مرحله اول هتل هاست.
هتلداری رشتهای است که دانشجویان در آن با مشخصات انواع مؤسسات پذیرایی، اصول و معیارهای انتخاب، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات لازم برای مؤسسات پذیرایی، تقسیم کار دراین گونه مؤسسهها، رزرواسیون، منوشناسی و منونویسی، شناخت مواد غذایی و انرژی غذایی آنها، چگونگی نگهداری مواد غذایی، تهیه انواع غذاها، پیش غذاها وشیرینیها، بهداشت مواد غذایی، بهداشت کار و ایمنی در محیط آشپزخانه مؤسسات پذیرایی و به طور کلی اداره و مدیریت مناسب یک هتل، متل، رستوران آشنا میشوند.
آنها همچنین باید به زبان انگلیسی و یک زبان پرکاربرد دیگر مسلط باشند و قادر به برقراری روابط اجتماعی خوبی باشند. هر كسي بدون قيد وشرط ، صرفاً با داشتن مقداري سرمايه ، شايستگي انجام كارهتلداري را ندارد،هتلداري با توجه به وسعت يافتن دامنه مسافرت و جهانگردي و گسترش روز افزون آن ، امر بسيار مشكلي است
اهمیت اقتصادی
امروزه یکی از پایه های اصلی اقتصاد بسیاری از کشورها وابسته به صنعت گردشگری است. صنعت گردشگری در آغاز مبتنی بر تجربه افراد بود اما رشد سریع این صنعت باعث شد مباحث گردشگری و رشته های وابسته به آن به جمع رشته های تحصیلی در دانشگاهها اضافه گردد و نیروهای متخصصی را در جامعه گردشگرپذیر پرورش دهد. . حال با توسعه علمی گردشگری در دانشگاه های ایران و تحصیل دانشجویان در رشته های مرتبط می توان قدم های مثبتی در توسعه صنعت گردشگری برداشت.
هتلداری که یکی از زیربناهای اساسی جذب و توسعه توریسم و گردشگری است رشته ی مدیریت هتلداری را پدید آورده است و افراد مدیر و ماهری را در جهت پیشرفت و توسعه اهداف گردشگری آموزش میدهد.
وظایف عمومی مدیر هتل :
به صورت معمول مدیر هتل دارای وظایفی است که جدا از بزرگی و کوچکی هتل در تمامی واحد های اقامتی مشترک میباشد
- برنامه ریزی و سازماندهی تمامی فعالیت های اقامتی ، غذا و نوشابه و سایر خدمات هتل
- ترویج بازاریابی و توسعه کسب و کار
- بودجه بندی ، برنامه ریزی مالی و در همان حال کنترل هزینه ها
- بررسی و حفظ سوابق مالی
- تنظیم و دست یابی به اهداف فروش و سود آوری
- تجزیه و تحلیل ارقام فروش و برقراری استراتژی ها درآمدی
- استخدام ، اموزش و پایش همکاران در هتل
- ارائه برنامه های کاری برای افراد و تیم های کاری
- برگزاری جلسات و خوش آمد گویی به میهمانان
- بررسی شکایات و رفع آن
- پرداختن به مشکلات و عیب یابی آن ها
- حصول اطمینان از بخوبی برگزار شدن مجالس و سمینار ها
- نظارت بر تعمیر و نگه داری و بازسازی
- بستن قرارداد با پیمانکاران بیرونی هتل
- اطمینان از اجرا شدن راهکار های امنیتی در هتل
- انجام بازرسی های دوره ای جهت حصول اطمینان از عملکرد مناسب واحد های کاری هتل
- حصول اطمینان از رعایت موارد ایمنی و بهداشتی مطابق با قوانین سازمان بهداشت و سازمان های مرتبط
انواع اقامتگاه:
۱- هتل: اجاره دادن اتاقی مبله به همراه خدمات غذاو نوشابه، باربری، پارکینگ، اطلاعات و …. در هتلهای ۴ ستاره به بالا بایستی از پرسنل آموزش دیده استفاده شود
. ۲- متل: در مناطق خوش آب و هوا و معمولا در بین جاده ها قرار دارد و معمولا در یک یا دو طبقه بنا شده اند و حتما باید تعمیرگاه در این مکانها وجود داشته باشد.
۳- پانسیون: بیشتر به صورت شبانه روزی و با غذا قیمت گذاری می شود.البته می تواند رستوران نداشته باشدو بسیار ارزان قیمت هستند.
۴- کمپ: مکانهایی بزرگ که اقامت درآن بوسیله چادر است و سرویس بهداشتی عمومی وجود دارد .
۵- خوابگاه: حداقل امکانات رفاهی و بیشتر مربوط به دانشجویان و کارخانجات است و سرویسهای بهداشتی بصورت عمومی برای هر چند اتاق یک سرویس در راهروها وجود دارد.
۶- مهمانسرا: این مکانهای اقامتی مربوط به سازمانها و ادارات است که برای پرسنل خود تهیه دیده اند. (درجه یک، درجه دو، ممتاز).
۷- مهمانپذیر: که آنرا مسافرخانه/ Inn نیز می نامند.این اقامتگاهها کوچک و دارای امکانات اقامتی مختصر از جمله آشپزخانه کوچک و مشترک هستند . مسافرخانه ها شکل ابتدایی هتل های مدرن هستند و ممکن است در داخل و یا هر جای دیگر بیرون از شهر قرار گیرند .
۸- ویلا: واحدهای اقامتی یک یا دوطبقه در خارج از شهر و یا در کنار سواحل دریا و یا در مناطق جنگلی هستند.
۹- زائر سرا: این مکانها برای اسکان مسافران شهرهای مذهبی که برای زیارت به آن شهرها میروند وجود دارد و معمولا هزینه های آن توسط افراد خیر تامین می شود.
اتاق های هتل چه فرقی باهم دارند؟
اتاق یک نفره (Single)
اتاق سینگل یا یک نفره معمولا یک تخت دارد و اگر ستارههای هتل اجازه دهد، سرویس بهداشتی، حمام و یخچال هم در آن هست.
اتاق دابل (DBL)
اگر بخواهیم اتاق دو نفره رزرو کنیم، باید سراغ اتاق دابل را بگیریم. این اتاقها یک تختخواب دو نفره دارند و برای زوجها مناسبند.
اتاق تویین (Twin)
همیشه دو نفری که سفر میکنند، نمیخواهند کنار هم بخوابند. گاهی با دوست یا همکارمان همسفر شدهایم. در اینطور مواقع اتاق تویین رزرو میکنیم. اتاق تویین در دسته اتاقهای دو نفره قرار میگیرد. تفاوتش با اتاق دابل در این است که دو تختخواب یک نفره و مجزا دارد.
اتاق سه نفره (TPL)
در اتاق سه نفره ممکن است یک تختخواب دو نفره و یک تختخواب یک نفره قرار داده باشند. این مدل اتاق به درد خانوادههایی میخورد که یک فرزند دارند. گاهی هم این اتاقها سه تختخواب یک نفره دارد. باید پیش از رزرو هتل مطمئن شویم چه تختخوابی در اتاق ارائه شده.
اتاق چهار نفره (Quad)
۴ نفر مسافر به اتاق چهار نفره نیاز دارند. به طور کلی این اتاقها یک تخت دابل دارند و دو تخت تک نفره، یا چهار تخت تکنفره. در بعضی موارد هم دو تخت دابل دارند.
اتاق کانکت (Connected/Connecting)
اتاق کانکت یا کانکتد درواقع به دو اتاقی میگویند که به هم راه دارند. در هر دو اتاق سرویس و امکانات کامل مهیاست، البته گاهی هم سرویس بهداشتی آنها مشترک است. ویژگی کاربردی اتاق کانکت این است که برای دسترسی به اتاق دیگر، کافیست از در بین دو اتاق تودرتو بگذریم. همینطور که میشود حدس زد، این نوع اتاق بهدرد خانوادهها میخورد.
سوئیت مینی یا جونیور (Mini/Junior)
انواع سوئیتها از نظر ظاهری شبیه آپارتمانی کوچکند، اما با هم تفاوتهایی دارند. سوئیت ممکن است دارای یک اتاق خواب جدا و آشزخانه باشد و ممکن هم هست که فقط یکی از آنها را داشته باشد. آنهایی که به سفر کاری میروند، میتوانند اقامتگاهی رزرو کنند که هم اتاق خواب داشته باشد و هم اتاق نشیمن. سوئیت مینی یا جونیور این توقع را برآورده میکند، چراکه محوطه نشیمن با مبلمان دارد و در کنارش اتاقی برای خواب و استراحت درنظر گرفته شده.
استودیو (Studio)
در بین انواع اتاق های هتل، استودیو هم جا میگیرد. استودیو میتواند سوئیتی یک یا دو نفره باشد، ولی لزوما اتاق خواب آن جدا از نشیمن نیست.
ممکن است در استودیو آشپزخانه یا تختخواب اضافی هم پیدا کنیم. این نوع اتاق بهویژه برای مسافرانی مناسب است که سفرشان کاری باشد. استودیوها از ۲۵ متر کوچکتر نیستند
کابانا (Cabana)
اتاقهای کابانا همیشه در طبقه اول هتل قرار میگیرند. علتش هم این است که به استخر راه دارند یا خودشان استخر اختصاصی دارند. کاباناها از ۳۰ متر کوچکتر نمیشوند.
آپارتمان (Apartment)
اگر بخواهیم مدت طولانی در هتل اقامت کنیم، بهترین کار رزرو آپارتمان است. اتاق خواب، نشیمن، مبلمان و حمام از جمله امکاناتیست که با رزرو آپارتمان میتوانیم داشته باشیم. اندازه آپارتمان معمولا از ۹۶ متر شروع میشود و به ۲۵۰ متر میرسد.
ویلا (Villa)
در بعضی از هتلها، ویلا هم وجود دارد که فضای خصوصی بیشتری دارد و مجزا ساخته شده. ویلاهای لوکس علاوه بر اتاق خواب، فضای نشیمن، استخر، بالکن یا جکوزی دارند. ویلاها برای زوجها یا سفرهای گروهی خیلی مناسبند.
گاهی اتاقهای دیگری هم در هتل هست که براساس ویژگیهایشان دستهبندی میشوند. مثل اتاقهایی که ویژه معلولان (Disabled) هستند.