تاثیرات سیستم حمل و نقل بر گردشگری

پردیس فناوری کیش_ طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت گروه گردشگری ایران

 

گردشگری و حمل و نقل

صنعت گردشگری به سرعت در حال گسترش است و این صنعت به یکی از بزرگترین زمینه های کسب وکار در جهان مبدل شده است .افق های روشن،مقاصد جدید ،گروه های تازه گردشگران و انواع رو به تکامل گردشگری همه وهمه نوید دهنده گسترش این صنعت هستند.هم چنین صنعت گردشگری حاصل مسافرت واقامت مردم در خارج از محیط متعارف خود می باشد.در گردشگری زیر ساخت ها به خصوص حمل ونقل درتوسعه گردشگری دارای اهمیت است.توسعه حمل ونقل تاثیر عمده ای بررشد وهدایت این صنعت داشته است.فراهم بودن امکانات حمل ونقل مناسب ،مطمئن راحت، سریع وارزان شرط لازم توسعه گردشگری است.بسط وگسترش ارتباطات و وسایل مدرن حمل ونقل، توسعه خدمات هواپیمایی و فرودگاهی و بهره برداری لز راههای ارتباطی و مواصلاتی براستقبال گردشگران بر مقصد های گردشگری خواهد افزود

Related image

حمل و نقل

صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از ملزومات اساسی توسعه صنعت گردشگری، دسترسی به جاذبه‌ها را برای گردشگران امکان پذیر می‌کند. فراهم بودن امکانات حمل و نقل مناسب، مطمئن، راحت و سریع و ارزان پیش شرط توسعه گردشگری جمعی است. زیرا گردشگران در تصمیمات خود دو عامل هزینه و زمان را مد نظر دارند و برای دسترسی به مقاصد گردشگری انتخاب نوع سیستم حمل و نقل و یا فراهم بودن سیستم مناسب بر این دو عامل تاثیر می‌گذارد

حمل و نقل، پيوند ضروري بين نواحي مبدأ و مقصد را براي گردشگر‌ فراهم آورده و حرکت را براي سفرهاي گوناگون از جمله سفرهاي آخر هفته، سفرهاي تجاري، سفرهاي سياحتي، ملاقات با دوستان و اقوام و حتي سفرهاي خدماتي، آموزشي و درماني تسهيل ‌مي‌نمايد. حمل و نقل يک عنصر اساسي از تجربة گردشگر است که بعضي از مفسرين آن را به عنوان يک مکمل براي صنعت گردشگري در نظر گرفته‌اند. حمل و نقل ‌مي‌تواند محور مرکزي فعاليت‌هاي گردشگر در نظر گرفته شود چرا که اين عامل خود يکي از مهمترين اجزاء سفر را شامل ‌مي‌شود. در اين راستا نحوة حمل و نقل نقش مؤثر و بسزایی در ساختار جابجايي گردشگر و جذابيت‌هاي سفر ايفا ‌مي‌کند.

 

Image result for ‫حمل و نقل‬‎

 

چنانچه کشوری خواستار رسیدن به توسعه گردشگری پایدار باشد، توجه به بخش حمل و نقل و رقابتی کردن و انحصارزدایی از آن ضرورت می‌یابد. نکته قابل توجه این که حمل و نقل خود می‌تواند به عنوان یک عنصر جذاب در گردشگری مطرح شود. برای مثال سفر با قایق یا قطارهای سریع السیر، جذابیت‌های خاص خود را دارد

روش­های حمل و نقل

در انتخاب روش حمل و نقل در گردشگری این عوامل تاثیر گذار هستند: محدودیت زمانی، فاصله، موقعیت جغرافیایی، راحتی، امنیت، مزیت، قیمت و رقابت

Related image

حمل و نقل همان چیزی است که گردشگر را به مقصد ارتباط می دهد. وسایل حمل و نقل ضعیف می تواند شمار گردشگران یک کشور را تحت تاثیر قرار بدهد؛ بنابراین توسعه گردشگری باید همگام با تجهیزات ناوگان حمل و نقل صورت بگیرد. توسعه حمل و نقل با ارتقای کیفیت خدمات رسانی در مسیرهای هوایی، زمینی، ریلی و جاده ای شروع می شد و با تاسیس فرودگاه های محلی و راه های جدید و بالا بردن امنیت وسایل حمل و نقل دامه می یابد.

 

Related image

 

عامل اصلی پیشرفت و فراگیر شدن گردشگری ،صنعت حمل و نقل می باشدزیرا با مروری بر تاریخ و پیشینه گردشگری در مییابیم که ظهور و فعال شدن این صنعت پر رونق توسعه حمل و نقل در دنیای امروزی است چرا که تا قبل پیشرفت صنعت حمل و نقل و ایجاد تسهیلات جهت مسافرت، سفرها در حیطه طبقه ی محدودی از اشراف بوده است که بیشتر انگیزه هاییغیر از تفریح، ماجراجویی، دیدار از جاذبه ها و … داشته اند. به نظر می رسد تلاش های گسترده ایی که در سالهای اخیر با ارائه امکانات و تسهیلات جهت بهبود شبکه حمل و نقل در سطح کشور انجام گرفته ، توانسته باشد تا حدودی به روند توسعه گردشگری در شهرها کمک کرده باشد. همچنین سیستم حمل و نقل در قلب صنعت گردشگری قرار دارد. این سیستم رابطبین مقصد، میهمان خانه، جاذبه ها و سایر مکان های گردشگری می باشد. کارآیی، راحت بودن و میزان سلامت و امنیت این سیستم تعیین کننده نوع تجربه و منفعتی است که از سفر به دست می آیند. از یک طرف جهانگردی فشرده یک پدیده مطلوب درارتباط با فعال شدن اقتصاد محلی است واما از سوی دیگر، می تواند با عملکرد شهرتداخل داشته باشد، حجم بالایی از ترافیک توریستی می تواند باعث تخریب ارزش گردشگری و در نتیجه کاهش جذابیت های توریستی از محل در دراز مدت گردد

Related image

انواع روشهای حمل و نقل و جابجایی کالا

حمل و نقل جاده ای:

حمل و نق جاده ای، یکی از قدیمی ترین راه های جابجایی کالا و  حمل بارمی باشد، که از نظر قیمت و سرعت، جهت حمل بسیاری از کالاها ،بسیارمناسب است .زیر ساخت ساختمان، حرفه ترابری جاده ای را ،می توان به راه ها و بارگیر ها تقسیم و قسمت کردبه عنوان مثال، برای نام بردن چند نمونه، از سرویس های شرکت حمل و نقل جاده ای می توان به کامیون یخچالی و محموله های حجیم،ترانزیت کالا و ارسال کالا به صورتدرب تا دربرا نام برد.

حمل و نقل ریلی:

خطوط ریلی و حمل و نقل آن، نقش کمرنگی در زمینه ی تجارت حمل ونقل بین المللی را دارد ، اما در حمل و نقل عمومی، می توان از امکانات راه آهن ،استفاده کرد.توسعه ی خطوط راه آهن میتواند نقش مهمی  را در زمینه ی پیشرفت حمل و نقل بین المللی در بر داشته باشد

حمل و نقل دریایی:

این نوع حمل کالا ،حدود ۹۰ درصداین تجارت را تشکیل می دهد .تجارت حمل و نقل بین المللی در این زمینه به خاطر جابجایی و تناژی ،حدود شش میلیون تن از انواع کالاها می باشد، كه تقريبا يك سوم آن را كالاهاي نفتی تشکیل میدهد و يك سوم آن را هم كالاهای فله و خشک و بقيه را كالاهاي غير فله شامل مي شود.به همین دلیل، بنظر می رسد که ارائه ی هرگونه خدمات مؤثر و بهتر،در زمینه ی حمل و نقل دریایی، از ویژگی های لازم و مؤثر ،در انجام تجارت موفق، و کارآمد بین المللی باشد. حمل و نقل دریایی را می توان یکی از ابزار اصلی توسعه و پیشرفت تجارت و تأمین نیاز های بین المللی، فعالان اقتصادی دانست. اما هزینه های حمل و نقل و حمل و جابجایی کالا ،بخش قابل توجهی از قیمت تمام شده ی کالا را برای مصرف کنندگان در بر میگیرد

حمل و نقل زمینی:

حمل و نقل زمینی را می توان در دو حوزه تقسیم بندی کرد:
-حمل کالا ،در محدوده یک کشور، که حمل و نقل داخلی گفته می شود.
-حمل کالا ،بین دو یا چند کشور، که حمل و نقل بین المللی گفته می شود.
حمل و نقل زمینی، نیز مانند دیگر روش های  حمل و نقل در سه بخش: زیرساخت،وسایل نقلیه ،و بهره برداری ، طبقه بندی می شود. شرکت های حمل و نقل کالا، معمولا در وبسایت رسمی خود ،خدماتی را که ارائه می دهند ، معرفی نیز می کنند

حمل و نقل هوایی:

 حملو نقل هوایی ، مطمئن ترین و بهترین روش حمل و نقل است و برای پیشرفت کشور ایران پرداختن به آن از کارهای ضروری است.در جهان نو، که زمان ارزش فراوانی پیدا کرده است و در کشور وسیعی، مانند ایران که فواصل زیادی، بین شهر ها وجود دارد‍‍، حمل و نقل هوایی میتواند نقش مهمی را در زمینه حمل و نقل بین المللی ایفا کند. تجارت حمل و نقل هوایی، شامل: اجاره ی هواپیما ، خدمات زمینی فرودگاه و رسیدن بسته ، کالا و یا کالا های مورد نظر، در زمینه های مختلف شامل: صنعتی و غیر صنعتی، به مشتریان و یا سایر سرویس گیرندگان و سرویس دهندگان می باشد

Related image