بازاریابی و آمیخته های بازاریابی

پردیس فناوری کیش _طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت _گروه گردشگری و گروه مدیریت و گروه خدمات مالی

بازاریابی یا مارکتینگ (به انگلیسی: Marketing): بازاریابی به عنوان فرایندی مدیریتی -اجتماعی تعریف می‌شود که بوسیلهٔ آن افراد و گروه‌ها از طریق تولید و مبادلهٔ کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند. برای روشن شدن این تعریف باید ابتدا اصطلاحات مهم نیاز، خواسته، تقاضا، کالا، مبادله، معامله و بازار را بررسی کرد.

Related image

 

تفاوت بازاریابی با تبلیغات

تبلیغات انتشار پیام‌های ترغیب‌کننده است به منظور معرفی و ترویج محصولات و خدمات شرکت به مشتریان موجود و بالقوه در ازای پرداخت مبلغی معین. بازاریابی برنامه‌ریزی، اجرا و هدایت هدفمند آمیخته‌ای از فعالیت‌های تجاری است، به قصد نزدیک‌سازی خریداران و فروشندگان به یکدیگر به منظور تبادل منافع یا انتقال محصول.[۹] در حقیقت بازاریابی مفهومی وسیع تر از تبلیغات است و تبلیغ صرفا بخش کوچکی از بازاریابی است

 

 

تفاوت بازاریابی با فروش

بازاریابی شامل هر اقدامی است که شما به منظور دستیابی به مشتریان و ترغیب آن‌ها انجام می‌دهید. فرایند فروش شامل هر اقدامی است که شما آن را با هدف بستن قرارداد فروش و گرفتن امضای مشتری انجام می‌دهید. فروش به نتایج توجه کمی دارد و فقط به رشد می‌اندیشد، امابازاریابی در جستجوی افق‌های دوردست و رسیدن به مرحله توسعه است

Image result for ‫بازاریابی‬‎

 

آمیخته بازاریابی ۷p

 

محصول (product)، قیمت (price)، ترفیع (promotion)، توزیع (place)، بسته‌بندی (packaging)، جایگاه‌یابی (positioning) و کارکنان (people). محصولات، بازارها، مشتریان و نیازها به سرعت در حال تغییرند. برای اینکه مطمئن شوید در مسیر درستی قرار گرفتید، باید به طور مداوم آمیخته بازاریابی ۷p را مورد بازبینی قرار دهید. این کار باعث می‌شود،‌ در بازار امروز به حداکثر نتایج موردنظرتان دست ‌یابید.

Image result for ‫بازاریابی‬‎

 

۱ .

اولین P : محصول (Product)

برای شروع، از نگاه مشاور بازاریابی بیرونی (کسی که به شرکت‌تان آمده‌است تا نشان دهد در مسیر درستی قرار دارید یا خیر) به محصول خود بنگرید. هرگاه نتوانستید به میزان مطلوب محصولات یا خدمات‌تان را بفروشید باید کسب و کارتان را صادقانه ارزیابی کنید.

۲

دومین P : محل یا مکان (Place)

در مورد خدمات مشخص کنید که محصول (خدمات) در کجا قرار دارد. بهترین محل برای باز کردن پمپ بنزین در بزرگراه یا در شهر است. جایی که ترافیک و خودرو کمی در آن وجود دارد، محل اشتباهی برای راه‌اندازی یک پمپ بنزین است. همچنین، یک شرکت نرم‌افزاری بهتر است در یک مرکز تجاری با تعداد زیادی شرکت‌ در نزدیکی آن تاسیس شود به جای اینکه در یک شهر یا منطقه روستایی قرار گیرد.

قیمت گذاری در آمیخته بازاریابی

سومین P : ترویج (Promotion)

تبلیغات به یک عامل حیاتی در آمیخته بازاریابیِ خدمات تبدیل شده است. کپی کردن و تقلید از خدمات آسان است، از این رو به طور کلی کار آن برند و کسب و کار را دشوار میکند. امروزه شما می‌توانید بسیاری از بانک‌ها، بیمه ها و شرکت‌های مخابراتی را مشاهده کنید که خود را به شدت تبلیغ می‌کنند

 

چهارمین P : قیمت محصول (Pricing)

قیمت‌گذاری در مورد خدمات به مراتب مشکل‌تر از محصولات فیزیکی است. اگر صاحب رستوران هستید و تنها برای غذایی که می‌خواهید به مردم بفروشید قیمت اعلام کنید،  پس چه کسی برای محیط خوبی که برای مشتریان خود ایجاد کرده‌اید پول پرداخت خواهد کرد؟ چه کسی برای گروه موسیقی شما و نیروی انسانی شما پول می‌دهد؟

بنابراین این عناصر باید در هنگام هزینه کردن مورد توجه قرار گیرند. به طور کلی هزینه های خدمات شامل در نظر گرفتن هزینه های کار، هزینه های مواد و هزینه های سربار است. با اضافه کردن یک حاشیه سود، شما قیمت خدمات نهایی خود را دریافت خواهید کرد.

۵بسته بندی در آمیخته بازاریابی

پنجمین P : نفر یا مردم (People)

افراد یکی از عناصر مهم بازاریابی خدمات هستند. افراد یک سرویس را تعریف می کنند به این صورت که اگر شما یک شرکت فناوری اطلاعات دارید، مهندسان نرم افزار شما هستند که کسب و کار شما را تعریف می کنند. اگر شما یک رستوران دارید، سرآشپز و کارکنان خدمات رستوران  شما را تعریف می کنند. اگر شما به بانکداری مشغولید، کارکنان و رفتار آنها نسبت به مشتریان کسب و کار شما را تعریف می کنند. در بازاریابی خدمات، افراد می توانند یک سازمان را بسازند یا شکست بدهند

.

ششمین P : فرایند (Process)

فرآیند، روشی است که در آن یک خدمت به مشتری نهایی تحویل داده می‌شود.در بالای آن، تقاضا از این خدمات به گونه ای است که آنها باید بدون کمبود کیفیت کیفیت مطلوب ارائه کنند. بنابراین فرایند یک شرکت خدماتی در ارائه محصول آن اهمیت زیادی دارد.این یک جزء حیاتی در طرح خدماتی است که در آن قبل از ایجاد سرویس، شرکت دقیقا همان چیزی را که باید فرایند محصول محصول را در بر دارد به مشتری نهایی تعریف می کند.

.

هفتمین P : شواهد فیزیکی (Physical Evidence)

آخرین عنصر در ترکیب بازاریابی خدمات یک عنصر بسیار مهم است به نام شواهد فیزیکی. همانطور که قبلا گفته شده ، خدمات در طبیعت ملموس هستند. با این حال، برای ایجاد یک تجربه بهتر برای مشتری ، عناصر ملموسی نیز با این خدمات ارایه می‌شوند

تصویر آمیخته بازاریابی خدمات