شبيه سازی (Simulatoin)

تعريف شبيه سازی

شبيه سازي(Simulatoin) در يک تعريف خيلي کلي مجموعه اي از روشها وابزارها براي مشابه سازي سيستم هاي واقعي مي باشد که عموما به وسيله کامپيوتر و نرم افزار انجام مي شود.

شبيه سازي عبارت است از طراحي مدل از سيستم و انجام آزمايش هايي روي مدل به منظور تحقق دست کم يکي از اهداف زير:

  •  کسب شناخت از عملکرد سيستم
  •  مقايسه عملکرد سيستم تحت شرايط مختلف

چه زماني از شبيه سازي استفاده مي کنيم؟

  1. اغلب اوقات مطالعه فيزيکي سيستم ها، بسيار مشکل و هزينه بر است و يا حتي ناممکن مي باشد.
  2. در اين شرايط بايد از يک مدل بدلي براي مطالعه سيستم استفاده کرد.
  3. در صورت سادگي مدل، براي حل مسأله مي توان از روشهاي تحليلي استفاده نمود.
  4. در صورت بي نتيجه بودن روش هاي تحليلي به علت پيچيدگي مساله از شبيه سازي استفاده مي کنيم.

مزاياي شبيه سازي

  1. دستيابي به داده هاي شبيه سازي در مقايسه با سيستم هاي حقيقي معمولا  بسيار کم هزينه تر است.
  2. به کار بردن روشهاي شبيه سازي معمولا آسان تر از روشهاي تحليلي است.
  3. مدل هاي شبيه سازي محدوديت استفاده از مفروضات ساده کننده را ندارند.
  4. در برخي موارد شبيه سازي تنها وسيله يافتن راه حل مسأله است.
  5. شبيه سازي اجازه مدل سازي شرايط احتمالي و متغير را مي دهد.

انواع شبيه سازي

۱٫ايستا در مقابل پويا(Static vs. Dynamic)

  •     آيا زمان نقشي در مدل ايفا مي کند؟

۲٫پيوسته در مقابل گسسته(continuous vs. Discrete change)

  •     آيا حالت سيستم مي تواند به طور مداوم تغيير کند يا فقط در برهه مجزايي از زمان تغيير مي کند؟

۳٫قطعي در مقابل احتمالي(Deterministic vs. Stochastic)

  •     آيا همه چيز با اطمينان است يا حالت عدم اطمينان هم وجود دارد؟

شبيه سازي با کامپيوتر

۱٫زبانهاي برنامه نويسي عمومي:

  •   Fortran , C , VB و…

۲٫زبانهاي شبيه سازي:

  •   SLAM , GPSS , SIMAN  و…

۳٫شبيه سازي سطح بالا

  •   ARENA , ED و…

اجزاي يک مدل شبيه سازي

  1. Entities(نهادها): بازيگراني که شرايط را تغيير مي دهند، روي نهادهاي ديگر اثر مي گذارند و از آنها نيز تاثير مي پذيرند.
  2. Attributes(خصيصه): ويژگيهايي است که يک Entity مي تواند داشته باشد.
  3. Variables(متغير حالت): وضعيت سيستم را در هر لحظه نشان مي دهند.
  4. Resources(منابع): منابعي که نهادها آنها را اشغال مي کنند و به مصرف مي رسانند.
  5. Queue(صف): جاييست که نهادها براي آزاد شدن يک منبع و اشغال آن منتظر مي مانند.
  6. Statistical accumulators: متغيرهاي نظارتي که در پايان براي ارزيابي عملکرد سيستم استفاده مي شوند.
  7. Event(پيشامد): رخدادي در يک لحظه که وضعيت سيستم را تحت تاثير قرار مي دهد.

معرفي نرم افزار Arena

  • محصول شرکت Rockwell Software
  • آخرين ورژن: ARENA 14
  • داراي ويرايشهاي مختلف مثل Basic, Professional و …
  • ويرايشهاي جديد داراي امکان نمايش ۳بعدي هستند.
  • Arena نرم افزاري تحت Microsoft Windows مي باشد.

برای آشنایی با نرم افزار ارنا بر روی لینک زیر کلید کنید.

Arena help farsi

ارتباط با ما : 

تلفن : ۰۲۱۶۶۱۷۶۱۹۶       ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۲۷      ۰۹۰۵۹۶۲۶۹۰۰

نشانی : بلوارکشاورز خیابان ۱۶ آذر انتشارات دانشگاه تهران پلاک ۵۴ طبقه۵ واحد ۹

ثبت نام از طریق سایت زیر 

www.portal.kishtech.ir

شبکه های اجتماعی پردیس فناوری کیش : 

سامانه آموزش مجازی رهیاران : www.rahyaranlms.ir 

کانال تلگرام kishtech@ 

 اینستاگرام    kishtech.ir_             kishtech.ir