پردیسفناوری کیش_ طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_ گروه گردشگری و گروه محیط زیست
تعریف توسعه پایدار:
توسعه پایدار یک مفهوم پیچیده است که جنبههای مختلفی را در بر میگیرد. در پایداری، سه جنبه اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی با هم بهطور کامل در تعامل هستند
در پایداری، سه جنبه اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی با هم بهطور کامل در تعامل هستند و اغلب محققان در این سه جنبه اصلی زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی پایداری را بررسی میکنند.
در توسعه پایدار اهداف باید در سه جنبه به صورت ذیل در نظر گرفته شود:
- توسعه پایدار باید رشد اجتماعی را که در آن نیازهای همه افراد برآورده شده، فراهم آورد.
- حفاظت موثری از محیط زیست به عمل آورده و در مصرف منابع طبیعی با دقت عمل کند
- این توسعه باید رشد پایدار اقتصادی و رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد.
توسعه پایدار آنگونه توسعه ای است که نیازهای زمان حال را بدون اینکه توانائی نسلهای آینده درتامین نیازهایشان را به مخاطره اندازد، فراهم می کند.
اگربپذیریم که توسعه اقتصادی فرآیند بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی تمامی مردم است ، دراین صورت رشد اقتصادی محور اساسی توسعه اقتصادی خواهد بود. اما رشد اقتصادی فرآیندی پایدار است که دراثر آن ظرفیت تولیدی اقتصاد طی زمان افزایش می یابدوسبب افزایش سطح درآمد ملی می شود.
صنعت گردشگری از صنایعی است که در سالهای اخیر به سرعت گسترش یافته و در ردیف یکی از بزرگترین منابع درآمد جهان در آمده است. همچنین باید افزود که چرخه بزرگ پولی که بهطور غیرمستقیم که دور محور صنعت گردشگری میچرخد، به مراتب مهمتر از درآمدهای مستقیم بر اقتصاد جهانی تاثیرگذار است. برای همین موضوع باید بر توسعه پایدار گردشگری تاکید داشت.
انتخاب شعار یا نماد در دنیای صنعتی بیش از آنکه هدفی تجاری را دنبال کند، هدفی فرهنگی است. در حقیقت انتخاب شعار تلنگری است برای توجه بیشتر و تمرکز روی موضوعات خاص، در این راستا گردشگری هم بهعنوان شاخهای میان رشتهای از انتخاب شعار برای اهداف بلند مدت و میان مدت خود بیبهره نیست و هرساله برای توجه بیشتر به اجزای گردشگری و موضوعات مرتبط و کمتر دیده شده درگردشگری از سوی سازمان جهانی جهانگردی شعاری برای روز جهانی جهانگردی (پنجم مهر) انتخاب میشود.
ایجاد تعادل بین ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی فعالیتهای جامعه انسانی، توسعه پایدار و یافتن راه و روش رسیدن به این تعادل، موضوع برنامهریزی محیطی و هدف نهایی آن رسیدن به توسعه پایدار میباشد. دستیابی به توسعه پایدار، یکی از مباحث عمده کشورها به ویژه کشورهای درحالتوسعه است. کشورهای درحالتوسعه بهمنظور جبران عقبماندگیها، رهایی از فقر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره و برای رسیدن به توسعهای متعادل و همهجانبه که بتواند به بهبود وضع زندگی همه مردم منجر شود، به شناخت صحیح پتانسیلها، توانها و محدودیتها در تمامی زمینهها و مناطق خود نیاز دارند.پژوهش حاضر با هدف سنجش توسعه پایدار استانهای کشور ایران انجام شده است.
گردشگری و توسعه پایدار:
سیاست های کلان گردشگری بایستی همراه با منابع و مصالح محیطی طرح و اجرا شوند، در غیر این صورت گسترش این صنعت می تواند در منابع طبیعی، ملی و حتی میراث فرهنگی اثرات مخربی را برجای بگذارد. برای حفاظت بهتر از محیط زیست مورد استفاده این صنعت و حرکت کردن در جهت توسعه پایدار، باید زمینه ای معقول و منطقی را فراهم کرد. در این رابطه سه پایداری بوم شناختی، پایداری فرهنگی – اجتماعی و پایداری اقتصادی بایستی در ارتباط با توسعه صنعت گردشگری مورد توجه قرار گیرد. این موارد که در مقوله سیاست های توسعه پایداری گردشگری مطرح می شوند بایستی توسط مسئولین ذیربط به مرحله اجرا درآیند، زیرا هیچ چاره ای جز این نیست که استراتژی های سازگار بین توسعه گردشگری و محیط زیست برقرار گردد.
توسعه پایدار گردشگری روستایی:
توسعه پایدار گردشگری روستایی قادر به تأمین نیاز گردشگران، فراهم ساختن فرصتهایی برای افزایش رشد اقتصادی، حفاظت از مکانهای فیزیکی روستا و بهبود کیفیت زندگی است، این صنعت بهصورت همزمان قادر به افزایش فرصتها از طریق ایجاد زمینههای همزیستی توسعه پایدار و کیفیت زیستمحیطی است. این ویژگیها باعث شده است تا مفهوم توسعه پایدار بهصورت گستردهای در میان جوامع علمی موردبحث قرارگرفته و توسعه گردشگری پایدار به ابزاری مهم جهت مدیریت پایدار جوامع روستایی مبدل شود
سه بعد پایایی
Tree Dimension of Sustainability
بعد زیست محیطی
بعد اقتصادی
بعد اجتماعی
بعد زیست محیطی
Environmental Dimension
- مدیریت زیست محیطی:
- اتمسفر، آب شیرین و اقیانوس ها، استفاده از زمین ها
- مدیریت مصرف انسان:
- انرژی
- آب
- غذا
- مواد، مواد سمی، زباله
بعد اقتصادی
Economical Dimension
- جداسازی زیست محیطی و رشد اقتصادی
- استفاده از اقدامات سازگار با محیط زیست در مرحله ساخت و تولید
- حمایت از اقتصاد سبز
- تسریع اجرای نگرانی های زیست محیطی در مدیریت سازمانی و استراتژی سازی
بعد اجتماعی
Social Dimension
- صلح، امنیت، عدالت اجتماعی
- رابطه انسانی با طبیعت
- فقر
- شهرک های انسانی
- حقوق بشر و حقوق کار